חופש אמיתי

השבוע קראתי את "על מקום הימצאה" של תמר קפלנסקי, המספר על הגר, מפיקת טלוויזיה, שרגע לפני גיל 40 משאירה מאחור את בעלה ושתי בנותיה ונוסעת להודו – לא לתמיד, רק לחתונה של החברה הכי טובה שלה, מאיה – אבל הנסיעה הזו תשנה את חייה.

זה לא הספר הראשון על ישראלים בהודו, ובטח שלא על משבר אמצע החיים, אבל הוא לא דומה לשום דבר אחר, בעיקר בזכות הקול הכל כך מיוחד של הגר, קולה של קפלנסקי. בניגוד לכל הציפיות והחששות, דווקא בהודו היא מרגישה הכי בבית ומשתחררת מהכל – מרגשות האשם ומהלא-נעים הנצחי, המלווה אותה כאישה, כאמא וכאדם.

חופש אמיתי. כמה זה נדיר בחיים האלה, כמעט בלתי אפשרי. עבור הגר, הודו היא חוויה אדירה של חזרה לילדות, כמו לגלות את העולם מחדש. אלה לא רק הריחות והצבעים והאנשים והמראות והקולות, אלא עצם ההתכווננות שלה עצמה, הפתיחות שכבר לא קיימת בגילך ובמעמדך. אלו מאפשרות לה חוויה אחרת לגמרי, שלרוב לא זוכים לה בחיים הרגילים – רגעים של התפעמות פשוטה, של הרגש ושל הלב, שמחלקים את החיים ללפני הודו ואחריה, וזה אפילו קצת מפחיד.

האם יש מקום גם לאהבה בתוך הכלום המהדהד הזה של הכניסה לעשור החמישי? יש, אבל נדרשת עבורה שפה חדשה, אחרת לגמרי. עבור האהבה קפלנסקי נוטשת את הריחוק של התיאור בגוף שלישי ונכנסת אל תוך גופה של הגר, בגוף ראשון, עם בליל התחושות הסותרות המתעוררות בו והריגוש הפראי, הקמאי, הקדוש. ואז המילים שלה מתעלות לרמה עליונה של יופי נדיר.

לקריאת פרק ראשון

תנו בלייק ושתפו בכיף:)

מאת: רן בן-נון

רן בן-נון, 52, עורך במוספים "זמנים מודרניים" ו"זמנים בריאים" ומבקר ספרות במוסף "24 שעות" של ידיעות אחרונות, נשוי ומתגורר בדרום תל אביב. ספרו הראשון, "עכשיו יותר ברגש", יצא בספטמבר 2017 בידיעות ספרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *